Hyppää sisältöön

Kattokeskuksen myyntipäälliköt tien päällä sähkön voimalla

Kattokeskus otti tärkeän askeleen, kun se teetätti hiilijalanjäljen laskennan vuoden 2022 toiminnoistaan. Laskenta auttoi kartoittamaan eri päästölähteet, niiden suuruusluokan ja pureutumaan toteuttamiskelpoisiin ratkaisuihin päästöjen pienentämiseksi. 

26.9.2024

Polttoaineista merkittävät päästöt

Kattokeskuksen historian ensimmäinen ja Reforest Finland Oy:n tekemä hiilijalanjälkilaskelma kertoi, että vuonna 2022 Kattokeskuksen kokonaishiilijalanjälki oli 10 796,4 tonnia CO2e ja suorat päästöt (Scope 1) 1296,1 tonnia CO2e eli 12 % kokonaishiilijalanjäljestä. Suorat päästöt aiheutuivat yrityksen omien autojen bensiinin, dieselin ja polttoöljyn kulutuksesta.

Harkitut hankinnat

”Voimme vaikuttaa omilla valinnoillamme ja toimenpiteillämme Kattokeskuksen suoriin päästöihin. Laskelmassa yhtenä suosituksena oli vaihtaa autokalustoa hybrideihin tai *täyssähköautoihin ”, kertoo Kattokeskuksen toimitusjohtaja Ensio Haapanen ja jatkaa ”Siksi teemme harkittuja ja myös taloudellisesti järkeviä ratkaisuja, joiden avulla saamme vähitellen pienennettyä aiheuttamiamme päästöjä. Yksi näistä ratkaisuista oli toimintamme kasvaessa ja kalustopäivityksen yhteydessä vaihtaa myyntipäälliköiden polttomoottoriautot täyssähköautoiksi.”

Kattokeskuksen bensiininkulutus oli vuoden 2022 aikana yhteensä 38 935 litraa aiheuttaen päästöjä 87,6 tonnia CO2e. Myyntipäälliköiden työssä ajamat matkat kuluttivat yhteensä noin 15 000 litraa bensiiniä, mikä oli noin 38,5 % bensiinin kokonaiskulutuksesta. 15 000 litraa bensiiniä vastaa 33,75 tonnia CO2e päästöjä. ”

”Kahdeksan täyssähköautoa vähentää omia päästöjä vuositasolla 2,6 %, kun lähtökohtana on vuoden 2022 toiminnosta saadut luvut. Vaikutus ei ole iso, mutta näillä täyssähköautoilla pääsemme alkuun”, Haapanen laskee.

Kriteerit täyttävät täyssähköautot luotettavalta kumppanilta

Ennen täyssähköautojen hankintaa Kattokeskuksella arvioitiin tarkkaan, millaisia tarpeita myyntipäällikön työ ja vuosittainen noin 30 000 kilomerin ajo autoille asettaa. ”Yksi keskeinen kriteeri oli täyssähköautojen toimintamatka, sillä maakunnissa etäisyydet voivat olla pitkiä. Auton toimintamatkan tuli olla yli 500 km. Lisäksi auton kokoluokka, muunneltavuus, turvallisuus ja varustelutaso painoivat valintapäätöksessä ”, Haapanen kertoo.

Kriteerit täytti Mercedes Benz EQA 250 -täyssähköauto, joita hankittiin jo ennestään tutulta ja pitkäaikaiselta kumppanilta, Veho Oy Ab:lta. Jo vuonna 2007 alkanut yhteistyö yritysten välillä varmisti tälläkin kertaa sujuvan hankintaprosessin. Veho toimitti autot Kattokeskukselle avaimet käteen -palveluna ja Kattokeskuksen brändi-ilmeen mukaisesti teipattuna.

”Vehon henkilökunta tarjosi erinomaista palvelua ja käytti aikaa meidän hyväksemme. Käyttöönottokoulutuksessa kaikki täyssähköautojen uudet käyttäjät perehdytettiin auton ominaisuuksiin, hallintalaitteisiin ja Mercedes-Benz -sovelluksen käyttöön. Myyntipäällikkömme antoivat hyvää palautetta, että käyttöönottokoulutus oli kattava ja hyödyllinen”, Haapanen kiittelee Vehon palvelua.

”Kun hypätään perinteisestä käyttövoimasta sähköön, koulutuksen merkitys on suuri. Samalla tavoin, kun opastetaan jonkin työkalun uusien ominaisuuksien käyttämisessä, samalla tavoin myös täyssähköauton käyttöön pitää perehdyttää ja autoon täytyy voida tutustua rauhassa ajan kanssa. Se on vastuullista ja liittyy osaltaan työturvallisuuteen ja ihan työhyvinvointiinkin. Jukka Ahti henkilöautopuolelta veti käyttökoulutuksen läpi isällisin ottein”, kertoo Vehon Hyötyajoneuvojen avainasiakaspäällikkö Jere Ruotsalainen.

”Olemme tottuneet, että bensiiniä ja dieseliä pääsee tankkaamaan pienemmissäkin kylissä, mutta vielä ei olla niin pitkällä, että täyssähköautoa voisi ladata nopeasti missä tahansa. Täyssähköauton kuljettajalla on iso rooli, miten paljon auto lopulta sähköä kuluttaa. Siksi käyttöönottokoulutuksessa käydään läpi myös taloudellista ajotapaa. Etenkin pakkasilla esilämmityksestä täytyy huolehtia, jotta auton akkuun ladattua sähköä kulutetaan mahdollisimman vähän sisätilan lämmittämiseen”, toteaa Ruotsalainen.

”Hankimme nyt arjen kokemusta täyssähköautojen käytöstä. Ajoneuvot ovat keskeisiä työkaluja toimialallamme. Tekniikkaa tulee varmasti kehittymään niin henkilöautojen kuin raskaammankin kaluston suhteen. Kun kalustopäivityksiä on taas näköpiirissä, teemme arviot mahdollisuudesta korvata lisää autokantaamme täyssähköautoilla”, Haapanen valottaa tulevaisuuden suunnitelmia.

*Täyssähköauton päästökerroin on nolla, sillä sähköauton käytöstä ei aiheudu suoria päästöjä. Sähköautojen valmistuksesta aiheutuvat päästöt lasketaan puolestaan auton valmistajan elinkaaren aikaisiin päästöihin.

 

Search