Hyppää sisältöön

Työntekijöiden kuuleminen yrityskulttuurityön pohjana

Yksi Kattokeskuksen strategiaan kirjattu tavoite on olla toimialamme halutuin työnantaja. Tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii meiltä jatkuvaa kehittymistä ja ymmärrystä siitä, millaista meillä on olla töissä.

16.6.2023

Olemme Kattokeskuksella mitanneet työyhteisömme hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä Great Place to Work® henkilöstötutkimuksen avulla kahtena vuonna peräkkäin. Molemmilla kerroilla olemme saaneet Great Place to Work® -sertifikaatin. Viimeksi eli lokakuussa 2022 pidettyyn kyselyyn vastasi 86,6 % Kattokeskuksen työntekijöistä ja vastaajista 81 % sanoo Kattokeskuksen olevan kokonaisuudessaan todella hyvä työpaikka!

Tämä ei riitä meille, vaan haluamme olla vieläkin parempi työpaikka. Tavoitteisiin pääsemisen avuksi saimme yrityskulttuurivalmennuksen ammattilaisen ja MääränPÄÄvalmentaja Oy:n perustajan Jenni Parkkisen. Hän veti kuluneen kevään aikana kaikilla kuudella toimipisteellämme yrityskulttuurin kehitystyöhön liittyvät työpajat. Työpajoissa kuultiin työntekijöidemme näkemyksiä muun muassa siitä, mikä Kattokeskuksella on hyvin, mitä halutaan säilyttää ja vahvistaa ja toisaalta – mistä pitäisi päästä eroon.

Saimme työpajoissa arvokasta tietoa yrityskulttuurimme nykytilasta ja tahtotilasta eli mihin suuntaan viemme sitä jatkossa niin, että se tukee samalla myös strategiamme toteutumista.
Tämän kesän ja alkusyksyn aikana yrityskulttuurityötä jatkaa pienempi Kattokeskuksen henkilöstöstä koostuva työryhmä. Ensi syksynä meillä on käytössämme strategisen yrityskulttuurin käsikirja, johon avataan esimerkiksi Kattokeskuksen tapa toimia, johtamislupaus ja asiakkaan merkitys.

Yrityskulttuurin kehittämistä täytyy tehdä pitkäjänteisesti ja ajan kanssa. Se ei synny hetkessä. Käsikirjan julkaisu ei siksi päätä tätä työtä, vaan se on oikeastaan alku ja samalla yksi tärkeä työkalu jokapäiväiseen työhömme Kattokeskuksella.

Miten olemme työssämme onnistuneet – sen pääsemme mittaamaan jälleen tulevana syksynä Great Place to Work® -henkilöstötutkimuksen avulla. Tulosten perusteella voimme miettiä seuraavat yrityskulttuurityön askelmerkit.

Search