Hyppää sisältöön

Saat suomalaisten suosikkikaton Kattokeskukselta

Ruukin Vimpelin kattotehtaalla syntyy Suomen suosituin kattopelti, Ruukki Classic, jota Kattokeskus asentaa vuosittain keskimäärin 150:lle katolle. Ruukki Constructionin modernisoidut ja laajentuneet tuotantotilat ja miltei 100-prosenttisella varmuudella toimivat kuljetukset takaavat omalta osaltaan, että pellit saadaan kotien katoille aikataulussa.

Artikkeli

Lähes joka toinen suomalainen asuu Ruukki-katon alla. Suomen suosituin kattopelti, Ruukki Classic, valmistetaan Ruukki Constructionin kattotehtaalla Vimpelissä, Etelä-Pohjanmaalla. Tehtaan tuotantolinjoja uusitaan parhaillaan mittavasti, jotta niillä pystyttäisiin vastaamaan kattopeltien kasvavaan kysyntään modernein menetelmin.

“Suurin tuotantotilamme tulee laajenemaan entisestään kesällä 2024. Halliin valmistuu kokonaan uusi linja, jossa tehdään Ruukin Classic- ja Nostalgia -kattoprofiileita. Linja on myös tärkeä askel kohti vähähiilisiä kattotuotteita”, Mika Hietala, tuotannon esimies kertoo.

Ruukin Vimpelin-tehtaan tilat ovat uudistuneet viime vuosina. Modernimmat tilat ovat yksi konkreettinen askel kohti vähähiilisyyteen liittyviä tavoitteita.

Ruukki Classicia tehdään nyt 12,5 metrin maksimimittaan. Uusi tuotantolinja mahdollistaa jopa 14-metrisen kattopellin. “Se on ollut hyvin toivottu ominaisuus. Taloissa on nykyään paljon pulpettikattoja, joten pidemmillä pelleillä saadaan koko katto katettua ilman saumoja. Se on niin tiiviydelle kuin ulkonäöllekin hyvä juttu”, Hietala sanoo.

“Linjalla pystytään myös tuottamaan esimerkiksi Ruukki Classic Silence -kattoprofiilia, jossa on suoraan kiinni äänieristeenä huopa”, linjaoperaattori Arttu Alatalo lisää.

Markkinoiden ylivoimainen ykkönen

Ruukki Classic on suomalaisten suosikki monestakin syystä. “Se on teknisiltä ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään erinomainen, lisäksi se miellyttää visuaalista silmää ja on moderni”, Hietala summaa.

Lisäksi kattopeltienkin valintaan vaikuttaa muoti: jos hyvännäköistä, yksinkertaista kattoa näkyy monessa paikassa, myös moni haluaa sellaisen itselleen. “Vielä tovi sitten esimerkiksi tiilikuvioiset katot olivat suositumpia, nyt taas sileäpintaiset peltikatot”, Hietala toteaa.

Ruukki Classicin laadusta kertoo jotain se, että tuotteen saumat ovat saaneet ensimmäisenä Suomessa Eurofinsin myöntämän C-11975-17-tuotesertifikaatin vesitiiviydestä. Vesikaton tiiviys on kuluttajien tärkein katon valinnan kriteeri ja siksi siihen on panostettu myös tuotekehityksessä. Tuotteet käyvät säännöllisesti läpi tuotetestejä ja mittauksia, joilla varmistetaan, että asiakas saa laadukkaan ja luotettavan tuotteen. “Lopputuloksena syntyy teknisesti ja ulkonäöllisesti viimeistelty katto”, Hietala selittää.

Classic on teknisiltä ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään erinomainen, lisäksi se miellyttää visuaalista silmää ja on moderni, tuotannon esimies Mika Hietala summaa.

Kuljetukset yli 99-prosenttisella tarkkuudella

Kaikki kattoprofiileihin liittyvä, kuten tilausten käsittely, tekninen tuki ja logistiikka löytyvät niin sanotusti “samasta pihapiiristä” Vimpelistä. Se tarkoittaa sitä, että kun kattoprofiilit on valmiita, lastataan ne kyytiin ja lähetetään kohteisiin.

“Kuljetuksiemme toimitusvarmuus on tällä hetkellä yli 99 prosenttia. Jos lupaamme jotain asiakkaalle, se miltei poikkeuksetta pitää paikkansa”, kertoo Ruukin logistiikkapäällikkö Janne Latvala.

Kuljetuksia seurataan Vimpelin “lennonjohtotornista” eli logistiikkakeskuksesta GPS:llä. Näin Latvalan tiimille välittyy reaaliaikaisesti tietoa siitä, missä kuljetukset menevät ja kuinka monta purkua on jo tehty. Kommunikointi autoihinkin sujuu mutkattomasti. Vimpelin tehtailta lähtee kohti asiakkaiden koteja viikossa noin 25–40 kuormallista kattopeltejä. Latvalan mukaan asiakkaat ovat usein yllättyneitä siitä, että kattoprofiileita kuljetetaan autoilla, joista yhden kyydissä saattaa olla jopa 30 eri paikkaan menevää kuormaa.

Ruukin kuljetuksien toimintavarmuus on yli 99 prosenttia, logistiikkapäällikkö Janne Latvala kertoo.

“Suunnittelun on toimittava moitteettomasti, prosessin rullattava ja kaikkien pysyttävä aikataulussa, jotta toiminta pysyy näin luotettavana. Sen lisäksi etumme on, että meillä on sopimuskumppaneita, jotka ajavat vain Ruukin kuljetuksia. Kalusto on räätälöity nostureilla, jotta kuljetusliike voi myös purkaa kuormat helposti”, kertoo Ruukin kuljetussuunnittelusta vastaava Heli Ylinen.

Ylinen antaa erityistä kiitosta kuljetushenkilökunnalle. “He ovat todellisia ammattilaisia, joista osa on tehnyt tätä työtä jo kymmeniä vuosia. Pääsevät paikkaan kuin paikkaan.”

Vastuullisia kokeiluita ja arkipäiväisiä tekoja

Ruukki Constructionilla otetaan jatkuvasti askelia kohti vastuullisempaa toimintaa. Syksyllä 2023 yritys toimitti maailman ensimmäisen fossiilivapaasta teräksestä valmistetun katon Klaukkalassa sijaitsevaan omakotitaloon.

“Se oli tavallaan koeponnistus ja esimerkki siitä, mikä on tulevaisuuden suunta. Sen lisäksi, että Ruukki Classic -teräskatto oli kokonaisuudessaan fossiilivapaata terästä, oli kaikki kattopeltien valmistukseen ja toimitukseen liittyväkin mahdollisimman hiilineutraalia. Työtä tehtiin esimerkiksi sähkötrukeilla ja kuljetukset toimiteettiin biodieselillä”, Mika Hietala kertoo.

Sen lisäksi, että kattopeltikuljetuksia pyritään ajamaan CO2-päästöt minimoiden, satsataan myös siihen, että ne on järjestelty vastuullisuus huomioiden. Ville Vainionpää vastaa Ruukilla paluukuljetuksista eli siitä, miten raaka-aineita ja materiaalivirtoja saadaan kattoremonttikohteista takaisin Ruukille.

“Kun auto lähtee Vimpelistä kuormanjakoon, tuo sama auto palatessaan keloja, villoja ja muita materiaaleja tehtaalle uusiokäyttöön. Monelle asiakkaalle tämä vaihe jää täysin pimentoon, mutta heidän on hyvä tietää, että kierrätämme tehokkaasti materiaaleja ja että autoja ei ajeta tyhjänä, vaan reitit suunnitellaan niin, että niistä otetaan kaikki hyöty irti”, Vainionpää sanoo ja lisää: “Näin asiakaskin voi olla varma, että valitsee ympäristöystävällisen kumppanin kattoremonttiinsa.”

Tämän artikkelin ja paljon muuta mielenkiintoista asiaa katoista ja kattojen asiantuntijoista voit lukea sähköisestä KATOT-lehdestä.

Search