Hyppää sisältöön

Vuokrakotien kattoremontti – Lempäälän Tuiskunkartano

Lempäälän Vuokrakodit Oy:n omistaman Tuiskunkartanon kolme asuinrakennusta ovat valmistuneet vuonna 1992. Kaikkiaan 15 vuokra-asuntoa käsittävä kohde kaipasi jo kipeästi korjausta ja niiden julkisivu vaati paljon huoltoa.

Kattoremontti osana laajaa urakkakokonaisuutta

Remonttia suunnitellessa todettiin, että kiinteistön rakennuksiin täytyy tehdä myös vesikattoremontti. Vanhan peltikatteen pinnoite hilseili jo pahasti, pelti oli osittain ruosteessa ja aluskate puutteellinen. Lisäksi sadevesijärjestelmä oli alkuperäinen ja kattoturvatuotteetkin puutteelliset.

Koko urakka päätetiin kilpailuttaa kokonaisuutena, jossa yksi pääurakoitsija vastaa myös koko remonttiurakan aliurakoitsijoista. Kilpailutuskierroksen jälkeen Lempäälän Vuokrakodit Oy valitsi pääurakoitsijaksi Kattokeskuksen, Kattokeskuksen tarjous oli edullisin. ”Kattokeskus oli entuudestaan tuttu ammattilainen kuten myös aliurakoitsijoista Sorcolor. Muutkin aliurakoitsijat vaikuttivat asiallisilta”, kertoo Lempäälän Vuokrakodit Oy:n toimitusjohtaja Riitta Järvenpää.

Kattokeskuksen taloyhtiömyyjä Kari Manninen koordinoi koko laajan urakan. Työ sisälsi hieman yli 1060 m2 käsittävän kattoremontin lisäksi Sorcolorin tekemä julkisivun, ovien ja ikkunanpuitteiden maalauksen ja Javco Oy:n tekemä sokkeleiden korjaustyöt, murskeen levityksen, kulkuväylien kallistukset ja sadevesikaivojen asennukset. Näiden lisäksi tontilla olevia puuaitoja uusittiin ja korvattiin osittain metalliverkkoaidoilla. Tämän työn teki Pirkanmaan Rakennuspalvelu Oy. Koko hankkeen valvonnasta vastasi Welado Oy. ”Kattokeskuksella on valmiuksia olla pääurakoitsijana muissakin vastaavanlaisissa, kattoremonttia laajemmissa urakoissa”, Manninen tiivistää.

Asukkaiden huomioiminen tärkeässä osassa

Isot, kuukausia kestävät remontit voivat rassata asukkaiden elämää etenkin, jos asioista ei tiedoteta riittävästi. Sekä työn tilaaja että Kattokeskus aliurakoitsijoineen halusivat ottaa asukaat huomioon. Ennen urakan alkua Tuiskunkartanon asukkaille pidettiin infotilaisuus, jossa asukkaat saivat tietoa tulevasta remontista ja kysellä remonttiin liittyviä asioita.

Urakan edetessä tiedotteita jaettiin asukkaille aina tarpeen vaatiessa – esimerkiksi silloin, kun parvekkeiden käyttö oli kielletty tai kulkuväyliä tai ovia suljettu käytöltä. ”Tällaisissa töissä turvallisuudesta ei voi eikä saa tinkiä. Kohteeseen tehtiin turvallisuussuunnitelma ja turvallisuuskoordinaattori valvoi, että työt hoidetaan määräysten mukaan”, Manninen tarkentaa. ” Lempäälän Vuokrakodit Oy:n isännöitsijä Heikki Tuomistolla oli iso rooli siinä, että tieto kulki meiltä asukkaille ja asukkailta meille ja sen hän hoiti todella hyvin”, Manninen kertoo.

“”Kattokeskuksella on hyvin prosessi hallussa ja he tietävät, mitä tekevät. Se helpottaa kaikkia asukkaitakin, kun remontti tehdään aikataulussa, helposti ja nopeasti.”

Työt käynnistyvät

Tuiskunkartanon taloissa tehtiin ensimmäiseksi peltikattokattoremontti. Katoille asennettiin asianmukainen aluskate ohjaamaan vedenkulku oikein. Vanhan ruostuneen ja hilseilevän peltikaton tilalle vaihdettiin Ruukki S18 tumman harmaassa värissä. Kattoremontin yhteydessä asennettiin myös uudet sadevesijärjestelmät ja kattoturvatuotteet. Kattoremontti kesti kaikkiaan noin kuukauden ja valmistui helmikuun lopulla. ”Kattokeskuksella on hyvin prosessi hallussa ja he tietävät, mitä tekevät. Se helpottaa kaikkia asukkaitakin, kun remontti tehdään aikataulussa, helposti ja nopeasti”, Järvenpää kommentoi.

Kattoremontin jälkeen edettiin maalaustöihin, sokkeli- ja pihatöihin sekä aitojen uusimisiin.
Isoissa projekteissa voi olla haastavaa pysyä aikataulussa. ”Suunnitelmat tehtiin huolella, sillä usean aliurakoitsijan aikataulut piti sovittaa ja huomioida vuodenaikojen vaihtelut”, kertoo Kari Manninen. ”Kattoremontti talvella onnistuu erittäin hyvin, mutta esimerkiksi ulkoverhouksen maalaus oli mahdollista tehdä vasta säiden hieman lämmettyä eli huhtikuussa ja maalaus puolestaan vaikutti muiden töiden aikatauluihin”, Manninen jatkaa.

Valmista tulee ja palaute on hyvää

Työn laajuudesta huolimatta aikataulussa pysyttiin hyvin ja Manninen kiittää aliurakoitsijoita, sillä ne olivat erittäin sitoutuneita työhönsä ja yhteydenpito heidän kanssaan sujui hyvin. Kohde luovutettiin tilaajalle elokuun alussa.

Töiden päätyttyä asukkaille jaettiin palautekysely, josta saadun palautteen perusteella asukkaat ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Sekä Tuiskunkartanon asukkailta että kiinteistön naapurustosta tuli positiivisia kommentteja, kun kiinteistön ulkonäkö koheni huimasti entiseen verrattuna. Järvenpää muistelee luovutustilaisuutta: ”Kun olimme kiinteistöllä vastaanottotarkastuksella, paikalla oli talon asukkaita ja he kiittivät ja kertoivat, että remontti meni tosi kivasti. Se on aina hyvä merkki, kun spontaanisti tullaan kiittämään.”

Kattoremontit taloyhtiöille >

Search