Vaikeuksien kautta voittoon
Tiivistelmä
Parasta tässä työssä on mielestäni se, että myyjä vie jonkun mun opettaman asian tuonne käytäntöön ja omaan arkeen ja saa sitä kautta onnistumisia. Silloin mä koen, että mäkin oon onnistunut.” kertoo myyntipäällikkönä työskentelevä Juuso.
26-vuotias Juuso Hattunen bongattiin sähkömyynnin ständiltä Kattokeskukselle. Merkonomiksi kouluttautunut ja myynnin parissa koko uransa työskennellyt Juuso aloitti työnsä Kattokeskuksella myyjänä ja toimii tällä hetkellä myyntipäällikkönä Kuopion toimipisteessä.
– Mun alku Kattokeskuksella oli oikeastaan aika vaikea. Mulla oli korkea työmoraali ja tein ylivoimaisesti eniten töitä. Mutta kokemusta suoramyynnistä ei ollut ja mulla oli haasteena saada kauppoja vietyä maaliin asti. Mulle olisi haluttu antaa jo kenkää, mutta silloinen esimies näki mussa potentiaalin ja sain vielä jatkaa. Muistan vieläkin sen ensimmäisen kaupan, josta se ketsuppipullo aukesi ja huomasin niitä asioita, joita olin tehnyt väärin.
– Haasteissa auttoi eniten se, että sen aikainen esimies ja porukka uskoi muhun. Ei tullut missään vaiheessa sellaista oloa, että mun työ menee hukkaan. Mulle luotiin sellainen usko kun mä jatkan samaan malliin kun mä oon tehnyt niin jossain vaiheessa väkisin oivallan, että matikka rupee korjaamaan itteensä.
Myyjien auttaminen onnistumaan on työn parasta antia
Juuson tiimiin kuuluu kuusi myyjää ja Juuson työpäivä pyörii myyjien arjen keskellä. Juuso pitää huolen siitä, että myyjillä on tarpeeksi tapaamisia kalenterissa ja auttaa miettimään erilaisia asiakashankintakeinoja. Jos tuntuu, että jollakin myyjällä on haasteita, niin Juuso lähtee mielellään mukaan asiakaskäynneille selvittämään, mitä voidaan tehdä toisin.
– Parasta tässä työssä on mielestäni se, että myyjä vie jonkun mun opettaman asian tuonne käytäntöön ja omaan arkeen ja saa sitä kautta onnistumisia. Silloin mä koen, että mäkin oon onnistunut. Oon saanut jalkautettua sitä oppia heille.
Myyntiä tehdään monella eri tavalla
Moni kokee ovelta ovelle myymisen ns. mörkönä. Kattokeskus mahdollistaa kuitenkin myös monia erilaisia asiakashankintakeinoja ja myyjä voi itse päättää, millaisia keinoja haluaa käyttää.
– Kattokeskus on kehittänyt hyvän soittojärjestelmän eli asiakaskäyntejä voidaan buukata puhelimitse. Kauppoihin voidaan järjestää ständipäiviä, voidaan käydä markkinoilla, tehdä asennusnäytöksiä työmaalle eli mahdollisuuksia kyllä löytyy. Osa asiakkaista tulee myös kysynnän kautta.
– Valmis myyjä ei tarvi olla kun tälle alalle tulee. Ehkä tää on enempi persoonakysymys oikeesti tää suoramyynti. Jos sulla on oikeanlainen persoona ja asenne työntekoon, niin sulla on mahdollisuus pärjätä.”
Vapautta ja vastuuta
Juuson mielestä Kattokeskuksen parhaimpiin puoliin kuuluu se, että työntekijöihin luotetaan ja myyjät voivat määritellä itse oman työaikansa. Juuso kokee, että Kattokeskus on tietyllä tapaa kuin toinen perhe ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen.
– Jos täällä hoitaa työt hyvin ja on hyvä työmoraali niin silloin täällä syntyy sellainen luottamus puolin ja toisin. Myyntityössä puhutaan sellaisesta vastuun ja vapauden kanssa käsi kädessä kulkemisesta. Jos homma skulaa niin ei täällä kukaan kysy, että missä sä oot perjantaina klo 15. Siitä mä tykkään, että on sellainen vastuu ja vapaus määrittää omaa työaikaa.
Juusolle merkityksellinen asia Kattokeskuksella on myös joustavuus. Juuso harrastaa metsästystä ja vuodessa on muutama sellainen päivä, jonka Juuso haluaa olla metsästyksen takia vapaalla. Noiden päivien vapaaksi saaminen on onnistunut joka vuosi.
– Ne on mulle tärkeitä juttuja ja silloin työnantajakin ymmärtää, että siellä mä pystyn lataamaan akkuja ja ei se kaada tätä että mä oon päivän tai kaksi pois.
Myös henkilöstöedut ja palkkataso ovat asioita, joita Juuso arvostaa. Se, että Kattokeskus on perheyhtiö, näkyy myös päätöksenteossa. Päätöksiä eri asioiden suhteen on mahdollista tehdä nopeastikin ja se helpottaa työntekoa.
Oma fiilis vaikuttaa tulokseen
Yksi tärkeimmistä asioista myyntityössä on Juuson mukaan se, minkälaisella fiiliksellä työtä tehdään.
– Oon vuosien varrella kokenut sen, että kaikista tärkein juttu asiakashankinnassa on se, että minkälaisella fiiliksellä itse olet ja miten sä sen asiakkaan tapaat. Onko sulla suu mutrulla ja olkapäät alhaalla vai menetkö sä hyvällä mielellä ja semmoisella oikeesti letkeällä savolaisella fiiliksellä.
– Toinen juttu on sitten suunnitelmallisuus ja määrätietoisuus. Jokainen voi sanoa olleensa töissä, mutta totuus voi olla eri. Kun töihin lähdetään niin sulla pitää olla suunnitelma ja tavoite sille päivälle niin voit saada siitä sitten eniten irti.